Statystyki
- Odwiedziny: 1459863
- Do końca roku: 257 dni
- Do wakacji: 64 dni
83-320 Sulęczyno
Kaszubska 22
Tel: (58) 684-40-13
przedszkole.suleczyno@op.pl
Początek roku jest trudnym czasem nie tylko dla dzieci rozpoczynających edukację przedszkolną i ich rodziców, ale również nauczycielek przedszkola. Powtarzający się co roku schemat to wylęknione, zapłakane dzieci, zdenerwowani rodzice i nauczycielki, próbujące wprowadzić miłą atmosferę i zapanować nad sytuacją . Taki wizerunek początków życia przedszkolnego jeszcze do niedawna uważany był za normalną sytuację, z którą każde dziecko, rodzic czy nauczyciel musieli sobie radzić.
Przyczyną trudności adaptacyjnych jest lęk przed wejściem w nieznane środowisko. Wszystko co dziecko napotyka w przedszkolu budzi obawę. Odizolowanie od rodziców, nowe otoczenie, nagromadzenie przedmiotów, barw, wrażeń słuchowych, zetknięcie z grupą rówieśników i wychowawczynią, niejednokrotnie trudności w werbalnej komunikacji i samoobsłudze, słaba orientacja przestrzenna, potęgują negatywne wrażenia. Dlatego coraz więcej pedagogów zastanawia się nad metodami pracy pozwalającymi złagodzić przedszkolny start.
Pracuję w grupie dzieci 3-4-letnich w Gminnym Przedszkolu Samorządowym w Sulęczynie. Specyfika środowiska wiejskiego, w którym wszyscy członkowie społeczności dobrze się znają, znacznie ułatwia nawiązywanie dobrych kontaktów z rodzicami i tworzenie pozytywnego wizerunku placówki. Kontakty oparte na wzajemnym zaufaniu rodziców i kadry pedagogicznej warunkują prawidłowy przebieg pracy wychowawczo-dydaktycznej każdego przedszkola. Dlatego staramy się poszukiwać coraz to nowych form współdziałania na różnych obszarach pracy naszej placówki. Jednym z takich obszarów są początki edukacji w naszym przedszkolu.
Jako nauczycielka dzieci 3-4-letnich jestem szczególnie zainteresowana łagodzeniem stresu adaptacyjnego. Aby ułatwić dzieciom start w przedszkolne życie postanowiłam stworzyć i wcielić w życie program autorski pt. ,, Pomóżmy dzieciom przekroczyć próg przedszkola” Program składa się z trzech części. W pierwszej opisane są cele, zadania, metody, środki i formy pracy. Druga zawiera scenariusze spotkań adaptacyjnych. Trzecia część to zbiór różnych zabaw ułatwiających integrację z grupą przedszkolną na miesiąc wrzesień, ponieważ właśnie we wrześniu kontynuujemy pracę adaptacyjną z dziećmi nowymi, włączając w nią dzieci uczęszczające do przedszkola od ubiegłego roku szkolnego ( obecne 4-la
Cele i zadania programu.
Nadrzędnym celem programu adaptacyjnego jest przystosowanie dzieci do swobodnego funkcjonowania w środowisku przedszkolnym.
Temu celowi podporządkowane są szczegółowe zadania programu:
Treści programowe
,, Człowiek jest istotą społeczną. Do pełnego rozwoju potrzebuje innych ludzi. Analogiczne są potrzeby małego dziecka- potrzebuje grupy rówieśniczej, aby jego rozwój społeczny przebiegał we właściwy sposób. Przebywając w grupie dziecko poznaje zasady i reguły w niej obowiązujące, uczy się reguł ich przestrzegania. Zasady i reguły panujące w przedszkolnej grupie dziecięcej powinien współtworzyć z dziećmi nauczyciel. Łatwiej jest przestrzegać dziecku tych norm, których jest współtwórcą, niż tych, które zostały mu narzucone, a nauczycielowi łatwiej jest je wówczas egzekwować.”
Oto niektóre treści programowe realizowane podczas okresu adaptowania się dzieci do warunków przedszkolnych:
Formy pracy
Główną formą pracy pedagogicznej, zastosowanej w programie są spotkania dla dzieci przyjętych do przedszkola w bieżącym roku szkolnym i ich rodziców.
Pierwszy etap cyklu adaptacyjnego obejmuje 6 spotkań, przeprowadzonych w okresie wakacyjnym. Dzieci przychodzą na nie z rodzicami i zostają stopniowo wprowadzane w arkana życia przedszkolnego. Poznają nowe otoczenie, kolegów i koleżanki z grupy oraz pracowników przedszkola. W obecności mamy uczestniczą w krótkich zajęciach dydaktycznych organizowanych przez nauczycielkę. Dzięki takim działaniom dzieci oswajają się z przedszkolną rzeczywistością w obecności i przy wsparciu najbliższych. Rodzice natomiast mają okazję obserwować swoje dziecko na tle grupy przedszkolnej i w kontaktach z nauczycielką. Nauczycielka ma możliwość poznania dziecka i zorientowania się w jego relacjach z rodzicami.
Drugi etap cyklu adaptacyjnego odbywa się w miesiącu wrześniu i obejmuje planowanie oraz organizowanie sytuacji wychowawczych, zabaw, zajęć, ułatwiających przystosowanie do przedszkola przy udziale starszych przedszkolaków. Ich pomoc bywa nieoceniona. W naszym przedszkolu taka forma pracy jest bardzo naturalna, ponieważ dzieci przyjęte w ubiegłym roku szkolnym jako 3-latki, obecnie są 4-latkami i nadal uczęszczają do grupy maluchów. Często można wśród nich spotkać kolegów i koleżanki z podwórka, a nawet własne rodzeństwo. Ta forma pracy bardzo integruje grupę i wzmacnia więzi między poszczególnymi jej członkami, a nauczycielce pozwala lepiej poznać dzieci w ich wzajemnych relacjach.
Spotkanie informacyjne dla rodziców
Adaptacja dzieci do warunków przedszkolnych. (tekst można wydrukować i rozdać rodzicom jako załącznik do ankiety)
Co roku we wrześniu obserwujemy pewne trudności w przystosowaniu się dzieci do warunków przedszkolnych. Jedne przystosowują się od razu, inne po krótkim czasie ( zwykle wystarczają dwa tygodnie ), ale są i takie, które potrzebują więcej czasu, lub nie są w stanie zaaklimatyzować się w nowych warunkach. W ubiegłym roku szkolnym na 25 dzieci przyjętych, zrezygnowało troje. Wynik jest dosyć dobry, ale na pewno chcielibyśmy, aby wszystkie zapisane dzieci pozostały w przedszkolu.
Dlaczego 3-4-letnie dziecko nie zawsze jest w stanie zaakceptować rzeczywistość przedszkolną? Ponieważ wkracza w nowy, zupełnie nieznany świat, a wszystko co je otacza jest obce.
Podane przykłady nie oznaczają bynajmniej, że uczęszczanie do przedszkola wpływa negatywnie na rozwój dziecka. Zalety przedszkola i bycia przedszkolakiem są niewątpliwe:
Biorąc pod uwagę te wszystkie zalety proponujemy wykorzystać kilka rad, dzięki którym dziecku będzie łatwiej polubić przedszkole:
Drodzy Rodzice!
Cieszymy się, że zdecydowali się Państwo, zapisać dziecko do naszego przedszkola. Zdajemy sobie sprawę, że decyzja o podjęciu edukacji przedszkolnej i pierwsze dni w przedszkolu, związane są często z dużym stresem nie tylko dla dzieci ale również dla rodziców. Ze swojej strony postaramy się zrobić wszystko, aby ten stres złagodzić. Dlatego prosimy o wypełnienie poniższej ankiety. Pomoże nam ona poznać upodobania i potrzeby dziecka oraz Państwa oczekiwania w stosunku do naszej placówki. Będzie także pomocna we właściwym zaplanowaniu pracy wychowawczo-dydaktycznej z Państwa dzieckiem.
Imię i nazwisko .................................................................................................
Data urodzenia ............................................................
10. Czy chętnie pozostaje z osobami spoza najbliższej rodziny? Tak, Nie, Czasami,
11. Jakie zajęcia dziecko lubi najbardziej? Zabawę zabawkami, rysowanie, słuchanie bajek i oglądanie książek z ilustracjami, oglądanie TV, uczestniczenie w zajęciach domowych, inne ...............................................................................................................
12. Najczęściej bawi się: samo, z mamą, z tatą, z innymi dziećmi, z innymi dorosłymi.
13. Czy zdarzają się sytuacje, których się boi? ......................................................................
14. Czy potrafi długo skupić uwagę na jednej czynności? Tak, Nie,
15. Dziecko jest raczej: pogodne, spokojne, ruchliwe, płaczliwe, lękliwe, zamknięte w sobie, odważne.
16. W kontaktach z innymi jest: uległe, narzuca swoją wolę, współdziała, troskliwe, obojętne.
17. W zdenerwowaniu lub złości najczęściej: płacze, rzuca się na podłogę, bije innych, zamyka się w sobie, ustępuje.
18. Inne informacje, które chcieliby Państwo nam przekazać:...............................................
w naszym przedszkolu
............................................................................................................................
2. Czy powinny być kontynuowane w następnych latach ?
............................................................................................................................
3. Co w spotkaniach podobało się państwu najbardziej ?
....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
4. Co należałoby zmienić, z czego zrezygnować ?
....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
5. Czy zaspokoiliśmy Państwa oczekiwania? Jeśli nie to czego zabrakło- prosimy o propozycje.
I spotkanie adaptacyjne
Temat: Mamo, pobaw się ze mną w przedszkolu.
Pierwsze zajęcia nie wymagają specjalnego scenariusza. Nauczycielka występuje w nich w roli obserwatora. Wita się z dziećmi i rodzicami, zachęca do zabawy, rozmawia z dziećmi śmiałymi, otwartymi na dialog. Dzieciom nieśmiałym, zalęknionym, daje czas na oswojenie się z nową sytuacją i otoczeniem, pozostawiając je pod opieką rodziców. Czas trwania pierwszego spotkania uzależniamy od zainteresowania dzieci. Nie przedłużamy go jednak powyżej 1,5 godz.
Pierwsze spotkanie kończymy częstując dzieci słodyczami, dziękujemy im za piękną zabawę, chwalimy za grzeczne zachowanie i zapraszamy na następne spotkanie.
Drugie spotkanie adaptacyjne
Temat: Lepimy z masy solnej i malujemy farbami.
Miejsce zajęć: przy stołach
Przygotowanie zajęć.
Nauczycielka nakrywa dwa stoły ceratą i umieszcza na nich: pędzle, farby, pojemniki z wodą, papierowe ręczniki, kartki papieru. Na innych dwóch stołach rozkłada masę solną, foremki do pierników, wałki do ciasta, plastikowe nożyki do krojenia, patyczki od lizaków lub lodów. Na piątym stole ustawia miskę z wodą, mydło i ręczniki. Przygotowuje miejsce na wystawę prac.
Przebieg:
Dzieci i rodzice stoją dookoła stołów. Nauczycielka demonstruje sposób trzymania pędzla, płukania, nakładania farby na kartkę. Następnie przechodzi do drugiego stołu pokazując możliwości wykorzystania masy solnej. Umawia się z dziećmi, by po skończonej pracy umyły ręce w misce, wytarły je ręcznikiem i przeszły do zabawy w drugiej sali.
Dzieci mają możliwość wyboru techniki lub pracy w obu technikach po kolei, jeżeli tylko mają na to ochotę. Rodzice przyglądają się lub pracują z dziećmi.
Gotowe prace nauczycielka umieszcza na wystawie.
Uwagi!
Ze względu na małą liczbę uczestników spotkań ( ok. 12 osób ) pozwoliłam sobie na zastosowanie dwóch technik plastycznych jednocześnie. W przypadku większej ilości dzieci należałoby wybrać jedną technikę.
Z doświadczenia wiemy jak bardzo dzieci lubią zajęcia plastyczne, ile radości sprawia im formowanie, ugniatanie, lepienie z ciasta, czy malowanie, mieszanie barw i inne eksperymenty, związane ze wzajemnym przenikaniem się kolorów. Rodzice w domu nie zawsze pozwalają na takie zabawy. Nie sposób przecenić też terapeutycznych zalet takich zajęć. Dzieci są tak zaabsorbowane pracą, że zapominają o nowym otoczeniu, wyciszają się, tworzą, stają się bardziej otwarte na kontakty z nauczycielką i innymi dziećmi.
Nauczycielka umieszcza ich prace na wystawie dla rodziców, rodzice podziwiają, chwalą. Takie działania sprzyjają tworzeniu atmosfery zadowolenia, spokoju i radości oraz wzajemnej akceptacji.
Trzecie spotkanie adaptacyjne
Temat: Poznajemy się nawzajem.
Miejsce zajęć: sala zabaw
Pomoce: identyfikatory z wydrukowanym imieniem dla każdego dziecka, rodzica, nauczycielki i misia pacynki, pacynka- miś Bartek, zasłonka.
Przygotowanie: nauczycielka rozkłada na stolikach identyfikatory dla rodziców. Na środku sali rozsypuje wizytówki dla dzieci i przykrywa je zasłonką. Przypina misiowi-pacynce wizytówkę z imieniem Bartek, sama też zapina swój identyfikator, prosi rodziców o przypięcie swoich wizytówek. Zaprasza dzieci i rodziców by usiadły w kole.
Przebieg zajęć
Czwarte spotkanie adaptacyjne
Miejsce zajęć: sala zabaw
Metoda: opowieść ruchowa
Przebieg:
Zajęcia rozpoczynamy znaną dzieciom z trzeciego zajęcia zabawą pt. ,,Mama i miś „ Po zabawie rodzice siadają na ławkach a dzieciom rozdajemy kółka od sersa i zaczynamy opowieść:
Małym misiom znudziła się już zabawa na polanie, więc wsiadły do samochodów, chwyciły za kierownice i wyruszyły do miasta.
1. Samochody – dzieci biegają swobodnie po sali, naśladując odgłosy samochodu. Na uderzenie w tamburyno i uniesienie go do góry ( czerwone światło ) zatrzymują się. Zabawę powtarzamy kilka razy.
Nareszcie misie przyjechały do miasta i zobaczyły mnóstwo dużych i małych domów.
2. ,, Duże domy, małe domy „ – na hasło ,, duże domy” dzieci unoszą ręce do góry i stają na palcach. Na hasło ,, małe domy „ przykucają i dotykają dłońmi podłogi.
Misie postanowiły odwiedzić sklep z zabawkami. Weszły do środka, a tam na półkach leżało mnóstwo lalek w pudełkach.
3. ,, Śpiące lale „ – dzieci leżą na plecach z zamkniętymi oczami, nauczycielka mówi: ,,Laleczka mała w pudełku spała, oczka zamknęła i odpoczywała. „
Obok lal podskakiwały wesołe pajace.
4. ,, Pajac skacze „ – dzieci przy śpiewie nauczycielki wykonują podskoki rozkroczno- zwarte.
,,Fiku, miku, fiku, miku, poskacz z nami pajacyku,
Skacze pajac skaczę ja poskacz z nami hop, sa, sa. „
Pod półkami w równym rzędzie stały rowery.
5. ,, Rowerek’’ – dzieci leżą na plecach i machają nogami, nauczycielka mówi:
,, Jedzie rowerek na spacerek na spacerek, jaki z tyłu ma numerek? ”
W tym sklepie na najniższej półce stały piękne czarne i białe kotki.
6. ,, Koty piją mleko ” – dzieci czworakują wokół kółek od sersa, naśladując miauczenie, zatrzymują się opierają na przedramionach, udając picie mleka z miseczki.
Misie były zachwycone sklepem z zabawkami, zaklaskały w łapki i postanowiły zatańczyć w kole.
7,, Kółko graniaste” – dzieci, rodzice i nauczycielka bawią się wspólnie przy piosence.
Wszystkie misie zmęczyły się bardzo zabawą w mieście i chętnie powróciły do lasu.
8. ,, Dzieci biegają z kółkami , na sygnał (uderzenie w tamburyno ) odkładają je na wyznaczone miejsce i przechodzą do zabawy.
Piąte spotkanie adaptacyjne
Temat: Bawimy się na placu zabaw.
Miejsce zajęć: plac zabaw
Pomoce: huśtawki, drabinki, zjeżdżalnia, zabawki do piasku.
Przebieg: zawieramy z dziećmi umowy dotyczące zasad korzystania ze sprzętu w ogrodzie oraz zabaw w piaskownicy. Pozwalamy dzieciom bawić się zgodnie z ich własnymi upodobaniami i możliwościami, zwracając szczególną uwagę na bezpieczeństwo.
Szóste spotkanie adaptacyjne
Temat: ,,Dziś wesoła nowina przedszkole się zaczyna” – opowiadanie nauczycielki na podstawie utworu M. Kownackiej.
Miejsce zajęć: sala zabaw, na dywanie i przy stołach.
Pomoce: tablica magnetyczna, magnesy, ilustracje do opowiadania, pudełka po zapałkach, ścinki tkanin, plastelina.
Przebieg:
1. Opowiadanie o przygodach Plastusia z jednoczesnym pokazywaniem ilustracji do poszczególnych fragmentów utworu.
2.Rozmowa z dziećmi
- Czy pamiętacie jak nazywał się ludzik, którego obudził misiu?
- Plastuś.
- A z czego Plastuś był zrobiony?
- Z plasteliny.
- Jak wyglądał?
- Miał duże uszy, okrągłą głowę, był cały zielony.
- Jak myślicie, czy udałoby się nam z pomocą mamy zrobić takiego Plastusia?
3. Dzieci i rodzice siedzą przy stołach. Nauczycielka pokazuje sposób wykonania poszczególnych elementów figurki i zachęca wszystkich do działania.
4. Wykonane figurki dzieci umieszczają w pudełkach od zapałek, przykrywają kołderkami z kawałków tkaniny i zabierają do domu na pamiątkę.
Zakończenie: nauczycielka chwali poszczególne prace, żegna się ze wszystkimi częstując słodyczami.