Gminne Przedszkole Samorządowe

  • Statystyki

    • Odwiedziny: 1459848
    • Do końca roku: 257 dni
    • Do wakacji: 64 dni
  • Kartka z kalendarza

  • Kontakt

    83-320 Sulęczyno

    Kaszubska 22

    Tel: (58) 684-40-13

     

    przedszkole.suleczyno@op.pl

Program Profilaktyczny Przedszkola

Charakterystyka programu:

    

             Program ma na celu kształtowanie pozytywnych i bezpiecznych postaw i zachowań u dzieci w wieku przedszkolnym; w sytuacjach trudnych, zagrażających zdrowiu a nawet życiu.

             Dzieci w wieku przedszkolnym szybko i łatwo przyswajają wiedzę; nie mają problemów z opanowaniem prostych zasad dotyczących bezpieczeństwa oraz prostych czynności ratowniczych. Jednocześnie dzieci w tym wieku narażone są na wiele niebezpieczeństw.

Wiedza i umiejętności z zakresu edukacji  bezpieczeństwa – powinny być zatem nabywane przez dzieci już na etapie edukacji przedszkolnej.

           Wdrażanie programu równolegle wśród rodziców i nauczycieli, tworzenie jednorodnego środowiska wychowawczego jest jedną z najskuteczniejszych metod w profilaktyce wszelkich zachowań patologicznych.

Program ma charakter cykliczny i będzie realizowany od września do czerwca każdego roku szkolnego.

Treści programowe są ujęte w sześć bloków tematycznych:

      „Przedszkolak idzie drogą” – bezpieczeństwo na drodze,

      „Pali się” – ochrona p/poż.

      „Baw się ze mną” – bezpieczeństwo podczas zabawy

      „Mówię – nie” – zachowanie właściwych postaw wobec innych

      „Co robić – zostałem sam” – właściwe zachowanie w sytuacjach nietypowych

      „Zła pogoda” – zachowanie się w obliczu niebezpieczeństw związanych z żywiołami i anomaliami pogodowymi.

                        

Cele główne programu:

 

1. Wdrożenie dzieci w wieku przedszkolnym do stosowania zasad bezpieczeństwa poprzez ukazywanie źródeł powstawania sytuacji niebezpiecznych.

2. Kształtowanie udzieci właściwych  postaw w obliczu zagrożenia.

 

 

Cele szczegółowe programu:

 

  1. Zaznajomienie przedszkolaków z zagrożeniami, z jakimi mogą się spotkać, np. podczas zabawy w domu, w kontakcie z urządzeniami mechanicznymi, na podwórku, nad wodą,  w trakcie zabaw z psem, itp.
  2. Wyrabianie u dzieci właściwych postaw i reakcji w  obliczu zagrożenia pożarowego, powodzi, huraganu, anomalii pogodowych oraz sytuacjach nietypowych, takich jak zagubienie się w lesie, mieście, dużych zbiorowiskach ludzkich.
  3. Kształtowanie postaw asertywnych w kontaktach z osobami dorosłymi i umiejętności odmawiania w sytuacjach mogących narazić je na  jakiekolwiek niebezpieczeństwo.
  4. Zapoznanie z podstawowymi zasadami obowiązującymi w ruchu drogowym.
  5. Zapoznanie dzieci z podstawowymi czynnościami ratowniczymi w warunkach nieobecności osób dorosłych.

 

Formy pracy:

  1. Spotkania dzieci z przedstawicielami zawodów, takich jak:
  • Strażak,
  • Policjant,
  • Lekarz, itp.
  1. Nawiązanie współpracy z rodzicami i opiekunami dzieci; spotkania w formie warsztatów i prelekcji ze specjalistami (psycholog, lekarz, policjant, przedstawiciel straży pożarnej);
  2. Prowadzenie zajęć w formie zabawy i inscenizacji przez przeszkolonych w zakresie realizacji programu nauczycieli;
  3. Nauka wierszy i piosenek o charakterze prewencyjnym;
  4. Spacery do:
  • Ochotniczej Straży Pożarnej,
  • Komendy Policji.

Metody pracy:

 

Metody aktywizujące;

Zabawa jest naturalną formą nauczania dzieci w młodszym  wieku szkolnym i przedszkolnym. Ważnym czynnikiem są także odpowiednie środki dydaktyczne (fantomy, tablice, plansze, ilustracje oraz środki audiowizualne).

Podstawowe zagadnienia i cele operacyjne programu:

 

l.p.

zagadnienia

cele operacyjne

uwagi

 

 

 

 

1.

 

 

 

 

Bezpieczeństwo na drodze

1. Dziecko zna, rozumie i stosuje w praktyce zasady bezpieczeństwa w ruchu drogowym podczas:

- poruszania się po chodniku, ulicy,

- na przejściu dla pieszych,

- w trakcie jazdy samochodem, rowerem;

2. zna podstawowe zasady pomocy przedmedycznej:

- jak zabezpieczyć otwartą ranę,

- gdzie założyć opaskę uciskową,

- jak postąpić w przypadku ukąszenia przez owady, żmije,

- zapoznało się ze sposobem masażu serca i sztucznego oddychania,

- potrafi wezwać służby ratownicze w miejsce wypadku.

 

 

 

 

Blok tematyczny

Przed-
szkolak idzie drogą”

 

2.

 

 

 

 

Ochrona p/pożarowa

1. dziecko zna przyczyny powstawania pożarów;

2. potrafi określić zasady zachowania się w sytuacji zagrożenia:

- ogień w domu,

- ogień w lesie,

- w najbliższym otoczeniu,

- pożar we własnym mieszkaniu,

- pożar w sąsiednim mieszkaniu,

3. zna numery telefonów alarmowych,

4. rozumie konieczność przestrzegania zasad ochrony przeciwpożarowej;

Blok tematyczny

„Pali się”

3.

Bezpieczeństwo podczas zabawy

1. dziecko zna podstawowe zasady zachowania się:

- nad wodą,

- w lesie,

- na placu zabaw,

- podczas zabawy w domu,

- w kontakcie z przedmiotami mechanicznymi, itp

2. wie, czym są środki chemiczne stosowane w gospodarstwie domowym,

3. potrafi umiejętnie zachować się w kontakcie ze zwierzętami,

4. zna zasady zachowania się na wypadek ataku psa.

Blok tematyczny

„Baw się ze mną”

4.

4.

Kształtowanie właściwych postaw wobec obcych

 

 

 

Kształtowanie właściwych postaw wobec obcych

1. dziecko wykazuje asertywną postawę wobec osób jemu nieznanych,

2. potrafi grzecznie odmówić nieznanej osobie,

3. potrafi w sytuacji zagrożenia prosić o pomoc,

4. zna rodzaje niebezpieczeństw, jakie mogą grozić dziecku:

- „zły dotyk”

- przemoc, agresja,

- niebezpieczeństwo związane z oddaleniem się z miejsca zamieszkania,

- poczucie osamotnienia i strachu,

5. informuje rodziców o zaistniałej sytuacji;

6. rozumie potrzebę łamania zasad i tajemnic w sytuacji zagrożenia;

Blok tematyczny

„Mówię – nie”

 

 

 

 

Blok tematyczny

„Mówię – nie”

5.

Sytuacje nietypowe:

  • Zagubienie się w lesie
  • Zagubienie się w dużym skupisku ludzi
  • Zagubienie się w mieście

1. dziecko posiada umiejętność zachowania się w sytuacji zagubienia w lesie, dużym skupisku ludzi, np. podczas festynu, w dużym sklepie itp.

2. wie kogo może prosić o pomoc,

3. potrafi zachować spokój i wezwać pomoc w sytuacji, gdy zostanie samo.

Blok tematyczny

„Co robić – zostałem sam”

6.

Żywioły:

  • Zachowanie podczas śnieżycy, powodzi, wichury, burzy, dużego nasłonecznie –nia itp.

1. dziecko posiada umiejętność właściwego doboru ubrania odpowiedniego do warunków pogodowych,

2. rozumie konieczność pozostania w miejscu bezpiecznym podczas trudnych warunków pogodowych,

3. wie, gdzie się ukryć i jak postępować w obliczu zagrożenia związanego z nagłą zmianą pogody.

Blok tematyczny

„Zła pogoda”

 

 UWAGI O REALIZACJI PROGRAMU

          Realizując program profilaktyczny, należy zwrócić uwagę na to, aby ostrzegając dzieci przed ewentualnym niebezpieczeństwem, prezentować problematykę w taki sposób, żeby nie spowodować demonizacji kontaktów społecznych dziecka. Mogłoby to doprowadzić do zaniku zaufania w stosunku do dorosłych oraz niewłaściwego przeżywania przez nie sytuacji powodujących zagrożenia.

       Nauczyciel prowadzący zajęcia powinien wskazywać i uczulać wychowanków na symptomy ostrzegawcze pozwalające uniknąć zagrożenia oraz uświadomić dziecku, że w razie potrzeby powinno bez obaw zwrócić się o pomoc do wskazanych osób i instytucji.

    W programie nie zastosowano podziału na grupy, zostawiając prowadzącym zajęcia możliwość doboru treści tematycznych w zależności od percepcji i dojrzałości emocjonalnej dzieci.

 PROJEKT EWALUACJI PROGRAMU

  

          U podstaw działań ewaluacyjnych stoi potrzeba oceny wartości tego programu. Ewaluacja programu ma charakter ewaluacji sumującej i ewaluacji formatywnej.

 Badania ewaluacyjne powinny być prowadzone na bieżąco, i na zakończenie każdego roku szkolnego.

1.      Cele ewaluacji:

a)      dostosowanie doboru i zakresu treści programowych do potrzeb dzieci, możliwości

          realizatorów programu i uwarunkowań przedszkola,

b)     określenie skuteczności programu,

 c)      określenie wpływu przedszkolnego programu profilaktyki na doskonalenie jakości   

          pracy przedszkola.

 

2.      Problematyka badawcza:

a)      jak dobrano treści programowe w odniesieniu do potrzeb dzieci, możliwości

         realizatorów programu i warunków przedszkola?

b)     co można poddać modyfikacji w zakresie treści programowych, lub innych składników

        programu?

c)      w jakich warunkach program jest realizowany?

 d)     jakie są efekty programu?

 e)      Jak program profilaktyki przedszkola wpływa na jakość pracy wychowawczo –

         dydaktycznej nauczycieli i efekty pracy dzieci?

 

3.      Kryteria ewaluacji:

 a)      trafność doboru treści programowych,

 b)     otwartość treści programowych, podatność ich na modyfikację,

 c)      dostosowanie do realiów przedszkola,

 d)     spójność wewnętrzna programu,

 e)      efektywność programu,

 f)       przydatność programu,

 g)      rzetelność realizatorów programu,

 h)      współdziałanie wszystkich podmiotów,

 i)        powszechność oddziaływań,

 j)       skuteczność oddziaływań wychowawczo – dydaktycznych nauczycieli ze względu na

          efekty programu profilaktyki.

4.      Metody zbierania danych:

Obserwacja, analiza dokumentów, wywiad, ankieta.