Statystyki
- Odwiedziny: 1459848
- Do końca roku: 257 dni
- Do wakacji: 64 dni
83-320 Sulęczyno
Kaszubska 22
Tel: (58) 684-40-13
przedszkole.suleczyno@op.pl
Charakterystyka programu:
Program ma na celu kształtowanie pozytywnych i bezpiecznych postaw i zachowań u dzieci w wieku przedszkolnym; w sytuacjach trudnych, zagrażających zdrowiu a nawet życiu.
Dzieci w wieku przedszkolnym szybko i łatwo przyswajają wiedzę; nie mają problemów z opanowaniem prostych zasad dotyczących bezpieczeństwa oraz prostych czynności ratowniczych. Jednocześnie dzieci w tym wieku narażone są na wiele niebezpieczeństw.
Wiedza i umiejętności z zakresu edukacji bezpieczeństwa – powinny być zatem nabywane przez dzieci już na etapie edukacji przedszkolnej.
Wdrażanie programu równolegle wśród rodziców i nauczycieli, tworzenie jednorodnego środowiska wychowawczego jest jedną z najskuteczniejszych metod w profilaktyce wszelkich zachowań patologicznych.
Program ma charakter cykliczny i będzie realizowany od września do czerwca każdego roku szkolnego.
Treści programowe są ujęte w sześć bloków tematycznych:
„Przedszkolak idzie drogą” – bezpieczeństwo na drodze,
„Pali się” – ochrona p/poż.
„Baw się ze mną” – bezpieczeństwo podczas zabawy
„Mówię – nie” – zachowanie właściwych postaw wobec innych
„Co robić – zostałem sam” – właściwe zachowanie w sytuacjach nietypowych
„Zła pogoda” – zachowanie się w obliczu niebezpieczeństw związanych z żywiołami i anomaliami pogodowymi.
Cele główne programu:
1. Wdrożenie dzieci w wieku przedszkolnym do stosowania zasad bezpieczeństwa poprzez ukazywanie źródeł powstawania sytuacji niebezpiecznych.
2. Kształtowanie udzieci właściwych postaw w obliczu zagrożenia.
Cele szczegółowe programu:
Formy pracy:
Metody pracy:
Metody aktywizujące;
Zabawa jest naturalną formą nauczania dzieci w młodszym wieku szkolnym i przedszkolnym. Ważnym czynnikiem są także odpowiednie środki dydaktyczne (fantomy, tablice, plansze, ilustracje oraz środki audiowizualne).
Podstawowe zagadnienia i cele operacyjne programu:
l.p. |
zagadnienia |
cele operacyjne |
uwagi |
1. |
Bezpieczeństwo na drodze |
1. Dziecko zna, rozumie i stosuje w praktyce zasady bezpieczeństwa w ruchu drogowym podczas: - poruszania się po chodniku, ulicy, - na przejściu dla pieszych, - w trakcie jazdy samochodem, rowerem; 2. zna podstawowe zasady pomocy przedmedycznej: - jak zabezpieczyć otwartą ranę, - gdzie założyć opaskę uciskową, - jak postąpić w przypadku ukąszenia przez owady, żmije, - zapoznało się ze sposobem masażu serca i sztucznego oddychania, - potrafi wezwać służby ratownicze w miejsce wypadku. |
Blok tematyczny „Przed-
|
2. |
Ochrona p/pożarowa |
1. dziecko zna przyczyny powstawania pożarów; 2. potrafi określić zasady zachowania się w sytuacji zagrożenia: - ogień w domu, - ogień w lesie, - w najbliższym otoczeniu, - pożar we własnym mieszkaniu, - pożar w sąsiednim mieszkaniu, 3. zna numery telefonów alarmowych, 4. rozumie konieczność przestrzegania zasad ochrony przeciwpożarowej; |
Blok tematyczny „Pali się” |
3. |
Bezpieczeństwo podczas zabawy |
1. dziecko zna podstawowe zasady zachowania się: - nad wodą, - w lesie, - na placu zabaw, - podczas zabawy w domu, - w kontakcie z przedmiotami mechanicznymi, itp 2. wie, czym są środki chemiczne stosowane w gospodarstwie domowym, 3. potrafi umiejętnie zachować się w kontakcie ze zwierzętami, 4. zna zasady zachowania się na wypadek ataku psa. |
Blok tematyczny „Baw się ze mną” |
4. 4. |
Kształtowanie właściwych postaw wobec obcych
Kształtowanie właściwych postaw wobec obcych |
1. dziecko wykazuje asertywną postawę wobec osób jemu nieznanych, 2. potrafi grzecznie odmówić nieznanej osobie, 3. potrafi w sytuacji zagrożenia prosić o pomoc, 4. zna rodzaje niebezpieczeństw, jakie mogą grozić dziecku: - „zły dotyk” - przemoc, agresja, - niebezpieczeństwo związane z oddaleniem się z miejsca zamieszkania, - poczucie osamotnienia i strachu, 5. informuje rodziców o zaistniałej sytuacji; 6. rozumie potrzebę łamania zasad i tajemnic w sytuacji zagrożenia; |
Blok tematyczny „Mówię – nie”
Blok tematyczny „Mówię – nie” |
5. |
Sytuacje nietypowe:
|
1. dziecko posiada umiejętność zachowania się w sytuacji zagubienia w lesie, dużym skupisku ludzi, np. podczas festynu, w dużym sklepie itp. 2. wie kogo może prosić o pomoc, 3. potrafi zachować spokój i wezwać pomoc w sytuacji, gdy zostanie samo. |
Blok tematyczny „Co robić – zostałem sam” |
6. |
Żywioły:
|
1. dziecko posiada umiejętność właściwego doboru ubrania odpowiedniego do warunków pogodowych, 2. rozumie konieczność pozostania w miejscu bezpiecznym podczas trudnych warunków pogodowych, 3. wie, gdzie się ukryć i jak postępować w obliczu zagrożenia związanego z nagłą zmianą pogody. |
Blok tematyczny „Zła pogoda” |
UWAGI O REALIZACJI PROGRAMU
Realizując program profilaktyczny, należy zwrócić uwagę na to, aby ostrzegając dzieci przed ewentualnym niebezpieczeństwem, prezentować problematykę w taki sposób, żeby nie spowodować demonizacji kontaktów społecznych dziecka. Mogłoby to doprowadzić do zaniku zaufania w stosunku do dorosłych oraz niewłaściwego przeżywania przez nie sytuacji powodujących zagrożenia.
Nauczyciel prowadzący zajęcia powinien wskazywać i uczulać wychowanków na symptomy ostrzegawcze pozwalające uniknąć zagrożenia oraz uświadomić dziecku, że w razie potrzeby powinno bez obaw zwrócić się o pomoc do wskazanych osób i instytucji.
W programie nie zastosowano podziału na grupy, zostawiając prowadzącym zajęcia możliwość doboru treści tematycznych w zależności od percepcji i dojrzałości emocjonalnej dzieci.
PROJEKT EWALUACJI PROGRAMU
U podstaw działań ewaluacyjnych stoi potrzeba oceny wartości tego programu. Ewaluacja programu ma charakter ewaluacji sumującej i ewaluacji formatywnej.
Badania ewaluacyjne powinny być prowadzone na bieżąco, i na zakończenie każdego roku szkolnego.
1. Cele ewaluacji:
a) dostosowanie doboru i zakresu treści programowych do potrzeb dzieci, możliwości
realizatorów programu i uwarunkowań przedszkola,
b) określenie skuteczności programu,
c) określenie wpływu przedszkolnego programu profilaktyki na doskonalenie jakości
pracy przedszkola.
2. Problematyka badawcza:
a) jak dobrano treści programowe w odniesieniu do potrzeb dzieci, możliwości
realizatorów programu i warunków przedszkola?
b) co można poddać modyfikacji w zakresie treści programowych, lub innych składników
programu?
c) w jakich warunkach program jest realizowany?
d) jakie są efekty programu?
e) Jak program profilaktyki przedszkola wpływa na jakość pracy wychowawczo –
dydaktycznej nauczycieli i efekty pracy dzieci?
3. Kryteria ewaluacji:
a) trafność doboru treści programowych,
b) otwartość treści programowych, podatność ich na modyfikację,
c) dostosowanie do realiów przedszkola,
d) spójność wewnętrzna programu,
e) efektywność programu,
f) przydatność programu,
g) rzetelność realizatorów programu,
h) współdziałanie wszystkich podmiotów,
i) powszechność oddziaływań,
j) skuteczność oddziaływań wychowawczo – dydaktycznych nauczycieli ze względu na
efekty programu profilaktyki.
4. Metody zbierania danych:
Obserwacja, analiza dokumentów, wywiad, ankieta.